Villkor

Allmänna villkor

Genom att bli kund hos oss accepterar du våra allmänna villkor. Förändringar av dessa villkor träder i kraft efter 30 dagar, om kunden ej godkänner förändringarna har kunden 30 dagar på sig att avbryta sin beställning. Det åligger kunden att hålla sig informerad om aktuella villkor.

Att bli kund hos Mealbox

För att bli kund hos Mealbox (ME-Bolaget AB) måste du vara 18 år och välja leveransadress inom ett område dit vi har möjlighet att leverera våra produkter. En beställning görs genom att registrera sig via vår hemsida mealbox.nu. Uppgifterna vid registreringen ska vara korrekta och du är skyldig att uppdatera dessa uppgifter om de vid någon tidpunkt skulle förändras. Om beställningen görs för juridisk eller annan persons räkning, så ansvarar den som gör beställningen såsom för egen skuld för det rätta uppfyllandet av samtliga åtaganden gentemot Mealbox, i enlighet med vad som anges i beställningen och i dessa allmänna villkor. Det sagda innebär bl.a. att Mealbox direkt kan kräva den som gjort beställning för annans räkning utan att först behöva kräva den person för vilken beställningen gjorts.

Information om behandling av personuppgifter

Du som kund ansvarar själv för att uppdatera dina uppgifter till oss, detta i syfte att Mealbox ska kunna fullfölja sina åtaganden. Mealbox ansvarar inte för konsekvenser vilka kan härledas till inaktuella kunduppgifter såsom fel portkod, felaktigt telefonnummer, felaktig mailadress samt fel leveransadress.

Kundens ansvar för att kontrollera innehåll utifrån kundens eventuella särskilda behov eller matallergier

Vi på Mealbox ansvarar inte för att anpassa våra leveranser efter unika kundbehov eller livsmedelsöverkänslighet. Vi förlitar oss på leverantörernas egen märkning av de enskilda produkterna. Du som kund ansvarar själv för att läsa innehållsförteckningarna. Vi rekommenderar kunder med en överkänslighet eller allergi att vara extra uppmärksamma.

Vi vill att alla ska kunna äta Mealbox och lagar därför maten för att den ska passa alla. Att ta bort en krydda ur maten är svårt, varav vi väljer att rekommendera dig som kund att salta och peppra efter eget tycke.

Mealbox har dessutom utvecklat goda rutiner för specialkost vid önskemål om sådan från tex. Personer med Dyspepsi, allergier & övriga känsliga ämnen.

Vi garanterar att samtliga krav beträffande livsmedelshanteringen som ställs av Miljöförvaltningen och övriga berörda myndigheter är uppfyllda

Information om eventuella förändringar av pris och tjänstens innehåll

Mealbox äger rätten att genomföra förändringar beträffande pris och/eller tjänstens innehåll. Vid prisförändringar eller väsentliga förändringar beträffande tjänstens innehåll meddelas samtliga berörda kunder. Mealbox förbehåller sig även rätten att i undantagsfall byta ut produkter som listas i menyerna mot lämpliga ersättningsvaror. Detta kan bli aktuellt vid råvarubrist eller om ursprungsingrediensen av annan anledning behöver bytas eller ersättas. Mealbox förbehåller sig även rätten att avsluta leveranser och abonnemang, vid till exempel, utebliven fakturabetalning.

Ändring eller avbokning av leverans

Hos oss på Mealbox tillämpar vi ingen bindningstid, däremot krävs det framförhållning vid på- och avbokningar samt ändringar. Ändringar i dina leveranser måste göras minst sju dagar innan leverans. Det gör du genom att själv gå in på ”Mitt konto” på i vår web för att byta eller lägga till produkter, pausa eller genomföra andra ändringar i dina leveranser. Alla ändringar måste vara gjorda senast kl 21:00 söndagen innan efterkommande veckas leverans (minst 7 dagar innan). Därefter påbörjas inköp av råvaror till Er order och inga krediteringar görs. Vid eventuella problem att genomföra ändringarna på ditt konto, var vänlig att maila info@mailbox.nu

Swishbetalning

Som kund hos Mealbox kan du välja att betala med Swish. debitering av din kommande leverans måndag innan leverans nästkommande måndag(dvs 7 dagar innan leverans). 

Fakturabetalning

Mealbox erbjuder även faktura som betalningssätt genom Fortnox Finans. Fakturan ställs ut på beställningsdagen med 10 dagars förfallotid och levereras genom e-mail till din registrerade adress. Fakturaavgiften för detta är 49 kr per faktura vilket motsvarar våra administrativa kostnader.

Vi förbehåller oss rätten att göra kreditkontroll vid fakturaköp, och vid anmärkningar neka faktura och makulera order.

Leverans

Ange ditt postnummer via vår webbplats för att se om vi kör till ditt område. Leverans sker ”till dörren” på den leveransadress som du anger vid registrering alternativt överenskommelse. Tid för leverans sker även detta efter överenskommelse. Om du som kund inte är på plats vid tidpunkten för leverans, skickas ett sms med leveransbekräftelse till det mobilnummer som du har angivit vid registreringen. Därefter placeras leveransen utanför dörren till uppgiven leveransadress. Då en produkt levererats till leveransadressen övergår ansvaret för produkten till dig som kund. Mealbox ersätter inte en stulen eller väderdrabbad leverans.

Våra kylvaror levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att färskvarorna hålls kylda under hela transporten.

Mealbox erbjuder fri leverans vid över 15 lådor/ Leverans under detta antal tillkommer en Leveranskostnad på 100 kr per leveranstillfälle. I priset ingår ett leveransförsök.

Mealbox förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka leverans om kunden angivit bristande eller felaktiga uppgifter vid registrering eller vid annan omständighet utanför rimlig kontroll för Mealbox. I sådana undantagsfall meddelas du som kund om detta snarast möjligt.

Misslyckad leverans

Om transporten uteblir på grund av förhinder hos transportören sker omleverans dagen efter mellan 08:00-11:00.

Utifall att felaktig information (adress, portkod, telefonnummer, leveransinstruktioner) har meddelats oss som gör att transportören inte kan fullfölja leverans till dörr kommer en extra fraktkostnad tillkomma om kund önskar omleverans. 

Reklamationer

Nöjda kunder är viktigt för oss på Mealbox. Eftersom Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) inte inkluderar varor som snabbt kan försämras eller bli gamla, däribland matvaror, ber vi därför missnöjda kunder att vända sig direkt till oss via info@mealbox.nu.

Vår ambition är att så snabbt som möjligt upprätta en personlig kontakt och på bästa sätt lösa eventuella situationer som uppstått.

Vårt ansvar vid eventuell reklamation begränsas till varans värde och eventuella returkostnader. Likaså krävs att en reklamation måste göras inom 3 dagar efter leveranstillfället.